do góry
więcej

Aktualności

25.06.2020

Epidemia ciężko dotyka branżę, ale część firm może na niej skorzystać

Klaster Inteligentnego Oświetlenia udzielił wywiadu dla portalu lighting.pl na temat sytuacji w branży w związku z epidemią COVID-19.

Pełna treść wywiadu jest dostępna na stronie lighting.pl. Poniżej prezentujemy fragmenty wywiadu.

Marek Kołakowski (LIGHTING.PL  Jak silne jest oddziaływanie obecnej sytuacji na działalność produkcyjną i handlową?

JERZY ORŁOWSKI: Nie da się ukryć, że aktualna epidemia COVID-19 ma wpływ na branżę oświetleniową (…. ). Część firm odczuwa spadek ilości zamówień, który aktualnie wynosi średnio ok. 30%. Są jednak przedsiębiorstwa, które, mimo trudności, nieźle sobie radzą (…).

MK: Jak zorganizowane zostało działanie firm w czasie pandemii?

JO: Wszyscy członkowie Klastra Inteligentnego Oświetlenia podchodzą bardzo odpowiedzialnie do kwestii bezpieczeństwa pracowników i zapewnienia higieny w miejscu pracy (…). Warto też podkreślić, że pomimo napiętej sytuacji wielu polskich producentów oświetlenia włączyło się w akcje pomocy polskiej służbie medycznej przez produkcję i udostępnienie sprzętu ochrony osobistej. Warto w tym wyróżnić spółki takie jak AQForm, GL Optic, TIM S.A oraz LEDIN. Zachęcamy wszystkich do włączania się w takie akcje.

MK: Jakie są aktualnie największe problemy i obawy firm oświetleniowych.

JO: Główne zgłaszane problemy i obawy branży to:
– Obawa o przyszłe zamówienia. Oświetlenie stanowi ostatni etap inwestycji budowlanych, w związku z czym obecnie realizowane są inwestycje rozpoczęte wiele miesięcy temu, z których inwestorzy rzadko się wycofują. Jeżeli jednak nie będą realizowane nowe inwestycje, to w drugiej połowie roku będziemy mogli zaobserwować opóźnione zmniejszenie przychodów. Dotyczy to przede wszystkim firm, które realizowały inwestycje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i usługowej.
– Znacznie zwiększone ryzyko kursowe. Ze względu na znaczne wahania kursów walut podmioty realizujące projekty za granicą narażają się na znaczne ryzyko zmian kursowych. Na przykład kurs rubla w przeciągu 2 tygodni pandemii spadł o 17,5% a w następnym miesiącu wzrósł o 10%,
– Kłopoty w dotarciu do klientów tradycyjnymi metodami. Spotkania osobiste handlowców są prawie całkowicie zawieszone. Wszystkie imprezy masowe są wstrzymane „do odwołania” i może się okazać, że ostatnią tegoroczną dużą imprezą oświetleniową były warszawskie targi ŚWIATŁO 2020, w lutym tego roku.
– Prowadzone i ogłaszane przez rząd programy antykryzysowe pomagają w utrzymaniu stabilności finansowej, ale w perspektywie długoterminowej, w przypadku pogłębienia się kryzysu, mogą być niewystarczające.
Mniejsza efektywność pracy zdalnej. Praca zdalna, szczególnie łączona z jednoczesną opieką nad dziećmi nie jest niestety, tak samo efektywna jak praca w biurze.
– Brak jednoznacznych przewidywań dotyczących końca kryzysu. Nikt aktualnie nie wie, kiedy sytuacja epidemiczna pozwoli nam do powrotu do normalności.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb.