Epidemia ciężko dotyka branżę, ale część firm może na niej skorzystać

Epidemia ciężko dotyka branżę, ale część firm może na niej skorzystać

Klaster Inteligentnego Oświetlenia udzielił wywiadu dla portalu lighting.pl na temat sytuacji w branży w związku z epidemią COVID-19.

Pełna treść wywiadu jest dostępna na stronie lighting.pl. Poniżej prezentujemy fragmenty wywiadu.

Marek Kołakowski (LIGHTING.PL  Jak silne jest oddziaływanie obecnej sytuacji na działalność produkcyjną i handlową?

JERZY ORŁOWSKI: Nie da się ukryć, że aktualna epidemia COVID-19 ma wpływ na branżę oświetleniową (…. ). Część firm odczuwa spadek ilości zamówień, który aktualnie wynosi średnio ok. 30%. Są jednak przedsiębiorstwa, które, mimo trudności, nieźle sobie radzą (…).

MK: Jak zorganizowane zostało działanie firm w czasie pandemii?

JO: Wszyscy członkowie Klastra Inteligentnego Oświetlenia podchodzą bardzo odpowiedzialnie do kwestii bezpieczeństwa pracowników i zapewnienia higieny w miejscu pracy (…). Warto też podkreślić, że pomimo napiętej sytuacji wielu polskich producentów oświetlenia włączyło się w akcje pomocy polskiej służbie medycznej przez produkcję i udostępnienie sprzętu ochrony osobistej. Warto w tym wyróżnić spółki takie jak AQForm, GL Optic, TIM S.A oraz LEDIN. Zachęcamy wszystkich do włączania się w takie akcje.

MK: Jakie są aktualnie największe problemy i obawy firm oświetleniowych.

JO: Główne zgłaszane problemy i obawy branży to:
– Obawa o przyszłe zamówienia. Oświetlenie stanowi ostatni etap inwestycji budowlanych, w związku z czym obecnie realizowane są inwestycje rozpoczęte wiele miesięcy temu, z których inwestorzy rzadko się wycofują. Jeżeli jednak nie będą realizowane nowe inwestycje, to w drugiej połowie roku będziemy mogli zaobserwować opóźnione zmniejszenie przychodów. Dotyczy to przede wszystkim firm, które realizowały inwestycje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i usługowej.
– Znacznie zwiększone ryzyko kursowe. Ze względu na znaczne wahania kursów walut podmioty realizujące projekty za granicą narażają się na znaczne ryzyko zmian kursowych. Na przykład kurs rubla w przeciągu 2 tygodni pandemii spadł o 17,5% a w następnym miesiącu wzrósł o 10%,
– Kłopoty w dotarciu do klientów tradycyjnymi metodami. Spotkania osobiste handlowców są prawie całkowicie zawieszone. Wszystkie imprezy masowe są wstrzymane „do odwołania” i może się okazać, że ostatnią tegoroczną dużą imprezą oświetleniową były warszawskie targi ŚWIATŁO 2020, w lutym tego roku.
– Prowadzone i ogłaszane przez rząd programy antykryzysowe pomagają w utrzymaniu stabilności finansowej, ale w perspektywie długoterminowej, w przypadku pogłębienia się kryzysu, mogą być niewystarczające.
Mniejsza efektywność pracy zdalnej. Praca zdalna, szczególnie łączona z jednoczesną opieką nad dziećmi nie jest niestety, tak samo efektywna jak praca w biurze.
– Brak jednoznacznych przewidywań dotyczących końca kryzysu. Nikt aktualnie nie wie, kiedy sytuacja epidemiczna pozwoli nam do powrotu do normalności.